TERAZ CZYTASZ: Skoda Superb – Simply Clever
Mateusz 10.02.2016
Mateusz
Podziel się:Share on FacebookTweet about this on Twitter

Dzięki firmie Škoda Plichta mieliśmy możliwość przyjrzeć się z bliska flagowemu modelowi z Mladá Boleslav, czyli Superb. Bardzo chętnie skorzystaliśmy z okazji, aby pojeździć wersją liftback z jednostką 2.0 TDI o mocy 190 KM, z dobrze znaną skrzynią biegów DSG i napędem na przednie koła. Trójmiejski dealer użyczył nam auto w topowej wersji Laurin&Klement, która charakteryzuje się bogatszym wyposażeniem i lepszymi materiałami wykończeniowymi.

Skoda Superb (23 of 27)

Czeska limuzyna mierzy obecnie 4861 mm, szerokość z lusterkami wynosi 2031 mm, a wysokość samochodu to 1468 mm. Na pewno wielu interesuje przestrzeń bagażowa trzeciej generacji Škody Superb. Producent gwarantuje, że oprócz 5 osób, w pojeździe uda się przewieźć bagaż o wymiarze aż 625 litrów, pod warunkiem, że zrezygnujemy z koła zapasowego. W przeciwnym razie do dyspozycji będzie o 30 litrów mniej.

Skoda Superb (1 of 27)

Jako że Superb występuje również w wersji Combi, należy dodać, że bardziej rodzinna odmiana może się pochwalić bagażnikiem o pojemności 660 litrów. O gustach się nie dyskutuje, ale trzeba przyznać, że auto wygląda lepiej od poprzednika i nawet osoby postronne uważają, że auto jest naprawdę ładne. Uwagę zwracają przede wszystkim efektowne reflektory ksenonowe z LED-owymi światłami do jazdy dziennej.

Skoda Superb (15 of 27)Nasz egzemplarz testowy, wyposażony w zimowe opony, prezentował się całkiem dobrze na 17-calowych kołach aluminiowych. Jozef Kabań, jako główny projektant czeskiej limuzyny, postawił na proste i zarazem dynamiczne linie nadwozia. Filozofią Škody jest „Simply Clever”, co widać na każdym kroku. Dzięki systemowi Kessy auto otwiera się bez wyciągania pilota z kieszeni. Bagażnik również można otworzyć za pomocą prostego gestu podłożenia stopy pod tylnym zderzakiem.

Skoda Superb (22 of 27)

Wnętrze oferuje (tradycyjnie dla wszystkich generacji Superbów), ogromną ilość miejsca na tylnej kanapie. W testowanej wersji wygodę poprawia skórzana tapicerka, ogrzewane zewnętrzne miejsca z tyłu pojazdu i 3-strefowa klimatyzacja. Z przodu można się wygodnie rozsiąść na elektrycznie regulowanych fotelach które na zamówienie, oprócz ogrzewania, mogą oferować dodatkowo wentylację. W przednich drzwiach po każdej stronie mieści się po jednym parasolu, co jest „kontynuacją” ochrony przed deszczem, zaraz po wyjściu z samochodu.

Skoda Superb (16 of 27)

Uwagę zwraca całkiem spory, dotykowy ekran systemu nawigacji Columbus, który jest bardzo czuły i szybki w działaniu. Muzyka brzmi bardzo przyjemnie, gdy wydobywa się z 12-głośnikowego systemu Canton, który ma moc 610 W. Skórzana, trójramienna kierownica, z przyciskami do sterownia komputerem pokładowym i systemem multimedialnym, idealnie leży w dłoniach. Na uwagę zasługuje łatwość obsługi multimediów w samochodzie, bo bardzo szybko udało się sparować telefon komórkowy.

Skoda Superb (7 of 27)

Nawigacja była prosta w obsłudze, a system głosowy nie miał problemów z interpretacją komend w języku polskim. Po zmroku ciekawie wyglądało podświetlenie listew drzwi wewnątrz pojazdu, które mogło być koloru białego, zielonego albo niebieskiego. Materiały wykończeniowe prezentowały się solidnie i nie można było narzekać na ich jakość.

Skoda Superb (11 of 27)

Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu DCC z wyborem profilu jazdy, jazda samochodem okazała się bardzo przyjemna. Raz możemy jechać bardzo komfortowo, a po uruchomieniu trybu sport zawieszenie się utwardza, a skrzynia DSG korzysta z wyższych obrotów silnika. W parkowaniu pomagał system czujników z kamerą cofania. W ruchu miejskim dobrze spisywał się aktywny tempomat Adaptive Cruise Assistant i system Front Assistant, po wykryciu przeszkody przed nami, potrafił samodzielnie zatrzymać auto. Z kolei Lane Assistant czuwał i korygował tor jazdy po wykryciu, że pojazd opuszcza linię środkową czy boczną jezdni.

Skoda Superb (18 of 27)

Na koniec dnia wielkie wrażenie wywarł na nas system oświetlenia Smart Light Assistant, który automatycznie sterował światłami drogowymi. W skrócie mówiąc system używał długich świateł tak często jak to możliwe, przyciemniając te sektory drogi po których poruszał się inny pojazd, aby nie oślepić innych kierowców. Dzięki temu jazda nocą takim pojazdem – to czysta przyjemność.

Skoda Superb (8 of 27)

Superb z najmocniejszym silnikiem diesla i skrzynią DSG to świetne połączenie. Flagowy model z Czech rozpędza się do 100 km/h w czasie 7.7-sekundy, a inżynierowie obiecują, że prędkość maksymalna może wynieść 235 km/h. Szkoda że na pokładzie była tylko 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów, gdyż inni konstruktorzy oferują już nawet 9-biegowe „automaty”. Dane techniczne mówią o średnim spalaniu na poziomie 4.5-litra, ale ciężko będzie przy takiej mocy te założenia osiągnąć.

Skoda Superb (24 of 27)

Podstawowa wersja Active z silnikiem 1.4 TSI (125 KM) kosztuje tylko 86 tys. złotych. Wersja Combi jest droższa o 3800 złotych. Samochód przez nas testowany w cenniku kosztuje znacznie więcej – 151 tys. złotych, ale jest to model naprawdę bogato wyposażony. Ponadto można wybrać kilka dodatków do wyposażenia oraz napęd 4×4.

Skoda Superb (5 of 27)

Podsumowując, Škoda Superb to świetne i bardzo ładne auto, które oferuje wiele nowoczesnych rozwiązań oraz ponad przeciętną ilość miejsca w kabinie. Polecamy wszystkim poznanie bliżej samochodu, bo to ciekawa alternatywa dla VW Passata, Forda Mondeo czy Renault Talisman.

Dziękujemy firmie Škoda Plichta za udostępnienie auta.

Fot. Mateusz Kwidziński






Mateusz
Miłośnik wszelkiego rodzaju nowości motoryzacyjnych głównie tych jeżdżących na 4 kołach :) Motoryzacja i fotografia to moje pasje rozwijane od najmłodszych lat.