TERAZ CZYTASZ: Renault Megane – francuski powiew świeżości
Mateusz 05.08.2021
Mateusz
Podziel się:Share on FacebookTweet about this on Twitter

To już 26 lat popularnego kompaktu na rynku i tyle samo lat rywalizacji o klientów, którym może nie odpowiadać konserwatywna stylistyka Volkswagena Golfa, czy niewiele zmieniający się Opel Astra. Renault Megane 4. generacji od 2015 roku starzało się powoli się i nie zdążyło jeszcze się opatrzeć, to i tak w zeszłym roku przyszła pora na wprowadzenie kosmetycznych poprawek i zmian wizerunku. Dzięki tym zabiegom, dziś nadal wygląda nowocześnie i świeżo.



Renault Polska  do testów udostępniło nam egzemplarz w eleganckiej stylizacji, w kolorze Brązowy Solar, w linii wyposażenia Intens i z 17-calowymi felgami wzór Allumni. Z przodu  uwagę zwraca nowy zderzak ze zmienionym grillem z chromowanymi obramowaniami świateł przeciwmgłowych i wlotami powietrza. Tylny zderzak ma również zmieniony kształt, a nadkola są mocniej wyprofilowane i mają nowe elementy ozdobne. Od teraz standardem wszystkich odmian Renault Megane jest wykorzystanie efektownej technologii LED do oświetlenia drogi. Reflektory w tzw. układzie C-Shape cały czas wyglądają nowocześnie, więc  wystarczyła tutaj tylko kosmetyczna zmiana. Światło kierunkowskazów zostało przeniesione do reflektora głównego, a światła przeciwmgłowe dodatkowo mogą doświetlać zakręty. Z tyłu pojawiły się także LEDowe lampy, które dodatkowo prezentują efekt 3D, a kierunkowskazy powodują tzw. pływający efekt. Na dachu zamiast klasycznej anteny pojawiła się płetwa rekina stosowana przez innych producentów. To rozwiązanie może ucieszyć zwłaszcza tych klientów, którzy mają jeszcze stare i niskie wjazdy do garażu. Zmianą w stosunku do wersji z przed liftingu jest zastąpienie wersji GT Line odmianą R.S. Line, która pewnie przypadnie do gustu osobom nastawionym na sportowy styl.



Francuski kompakt segmentu C występuje jako 5-drzwiowy hatchback, kombi Grandtour i 4-drzwiowy sedan GrandCoupé. Przy odświeżeniu modelu nie zdecydowano się na przywrócenie Coupe-Cabriolet czy też 3-drzwiowego hatchbacka. Na brak przestrzeni w kabinie nie można narzekać, a należy jedynie wybrać odpowiednią wersję nadwozia, jeśli zależy nam na przewożeniu większej ilości bagażu. Hatchback w zależności od silnika zapewnia od 335 litrów przy wersji wysokoprężnej do 402 litrów. Po zajęciu miejsca w środku, od razu rzuca się nowy ekran zegarów o przekątnej 10.25-cala, który można dostosowywać do własnych upodobań. Została zmieniona grafika menu systemu multimedialnego i od teraz wygląda zdecydowanie bardziej nowocześnie. Poprzednie menu niestety już w momencie premiery wydawało się odstawać od standardów znanych z tabletów czy smarfonów. Informacja o ustawieniach temperatury została przeniesiona do pokręteł układu klimatyzacji i jest wyświetlana na ekranikach wewnątrz pierścieni. Fotele są wygodne i zapewniają dobre podparcie boczne.  Jeśli ktoś potrzebuje jeszcze większego dopasowania do sylwetki, może skorzystać z kubełków z zintegrowanymi zagłówkami dostępnymi w odmianie R.S. Line.

 



Podróżowanie zmodernizowanym Megane, może pozytywnie zaskoczyć nawet tych, którzy nie widzą innej opcji niż Volkswagen Golf, Opel Astra czy Ford Focus. Zawieszenie nie jest już przesadnie miękkie, jak to kiedyś bywało we francuskich samochodach. Dzięki systemowi Multi-Sense można dobrać ustawienia komfortu, dynamiki i wygody w czasie jazdy do własnych potrzeb.Tryb indywidualny pozwala na wybranie ulubionego ustawienia ze zdefiniowanych trybów i stworzyenie idealnych warunków dla siebie. Skuteczne okazują się systemy wspomagające jazdę jak np. Easy Pilot, który utrzymuje stałą prędkość, działa od 0 do 160 km/h i zapewnia stałą odległość od samochodu poprzedzającego. Jest to 2. stopień jazdy autonomicznej, który w dużym stopniu może odciążyć kierowcę od stałej kontroli na autostradzie czy w korku. Auto może wykrywa także pieszego czy rowerzystę i w awaryjnej sytuacji może samo zahamować. Easy Park Asist skierowany jest do tych, którzy nie są mistrzami parkowania lub chcą mieć pewność, ze zrobią to szybko i dobrze. System pomaga wykryć odpowiednią lukę i skierować do niej nasz samochód. Ci którzy nie mają potrzeby korzystania  z tego udogodnienia, mają jeszcze na pokładzie czujniki zbliżeniowe z przodu oraz z tyłu i podgląd z tylnej kamery.



Testowany pojazd został wyposażony w 4-cylindrowy silnik Blue dCi o pojemności 1.5-litra, który rozwija 115 KM i był sparowany w naszym przypadku z automatyczną skrzynią biegów EDC o 7 przełożeniach. Jeśli poruszaliście  się autami marki Renault z poprzednich lat, to z pewnością dostrzeżecie różnicę, jeśli chodzi o zmianę biegów. W stosunku do poprzedniej generacji skrzyni EDC pojawiło się dodatkowe przełożenie, a sama zmiana biegów odbywa się płynniej, pozytywnie wpływając na komfort jazdy. Jest to jedyna obecnie w ofercie jednostka wysokoprężna, bo po faceliftingu z katalogu wypadła słabsza odmiana o mocy 95 KM i mocniejsze o mocy 150, 165 KM. Jest to więc oferta dla tych klientów, którym wystarczy 115 KM i nie potrzebują czegoś mocniejszego w dieslu. Producent oferuje jeszcze więcej koni mechanicznych, ale to już dotyczy silników benzynowych tj. 140 KM, 160 KM i 300 KM. Dobrze, że można w końcu odstawić nogę z pedału hamulca np. podczas postoju na światłach. Funkcja Autohold znana z aut niemieckiej konkurencji, wreszcie trafiła do Renault.

 



Megane Blue dCi 115 KM to rozsądny kompromis dla tych, którzy potrzebują połączenia dynamicznego i oszczędnego silnika. Jak na samochód o tej mocy, okazuje się żwawy kiedy trzeba wyprzedzić innych uczestników ruchu, a w trasie potrafi się zadowolić rozsądną ilością oleju napędowego. Producent deklaruje spalanie na poziomie 4.6-5 litrów na 100 km. Nam udało się zejść do 4.2 l/100 km na trasie z Trójmiasta do Warszawy. Dane katalogowe przekonują, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje dokładnie 11 sekund, a przy manualnej skrzyni 0.1 sekundy więcej. Gdyby na drogach publicznych w Polsce nie było ograniczeń, to Renault gwarantuje możliwość rozpędzenia tego egzemplarza do 190 km/h.

 



Za odświeżone Renault Megane trzeba wyłożyć przynajmniej 75900 zł, ale nie ma co się łudzić, że za te pieniądze otrzymamy równie atrakcyjną wersję wyposażeniową z testowanym silnikiem wysokoprężnym i skrzynią EDC. Podstawowa odmiana to budżetowa propozycja z benzynowym silnikiem TCe o mocy 115 KM i skromnym wyposażeniem. Można zapomnieć o dużych ekranach, elektrycznych szybach z tyłu, elektrycznym hamulcu ręcznym czy o dobraniu opcjonalnego wyposażenia, które może wpłynąć w większym stopniu na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Można w skrócie stwierdzić, że Megane w wersji Life jest częściowo jeszcze analogowe. Francuski hatchback pokazuje swoje możliwości w kolejnych odmianach Zen, Intens oraz R.S. Line. Nasza testówka w wersji Intens kosztuje 105900 zł i  może się to wydawać dużo, ale jeśli porównamy ją z Golfem o identycznej mocy, z podobnym wyposażeniem, ale bez automatu DSG (nie jest oferowany dla 115 KM), to okazuje się, że do Golfa, należy dopłacić prawie 11000 zł. Pewnie należałoby dodać do porównania jeszcze kilka opcji, które w Renault są w cenie, plus koszt ok. 8000 zł za skrzynię, gdyby była w ofercie.

 



Przyszłość spalinowego Renault Megane według ostatnich przecieków stoi pod dużym znakiem zapytania, a jest to związane z zapowiadaną na ten rok premierą elektrycznego modelu Megane Electric. Może się okazać, że Francuzi skoncentrują się na innych modelach, które odnoszą lepsze wyniki sprzedażowe jak np. Captur. Nie od dziś wiadomo, że klienci częściej sięgają po crossovery i SUV-y, a to może mieć znaczenie dla takich modeli jak Megane, który w Europie sprzedaje się gorzej niż Volkswagen Golf czy Ford Focus. Są to dane z 2020 roku. Jak wiadomo pandemia koronawirusa mocno odbiła się na wynikach sprzedaży. Megane po liftingu ma jednak spore szanse na poprawę swojej pozycji rynkowej, bo nowy image, wnosi powiew świeżości.

Dziękujemy Renault Polska za możliwość przetestowania auta.

 















Mateusz
Miłośnik wszelkiego rodzaju nowości motoryzacyjnych głównie tych jeżdżących na 4 kołach :) Motoryzacja i fotografia to moje pasje rozwijane od najmłodszych lat.