TERAZ CZYTASZ: Porsche Road Tour 2018
Mateusz 28.06.2018
Mateusz
Podziel się:Share on FacebookTweet about this on Twitter

Porsche Road Tour to doskonała okazja do bliższego kontaktu ze sportowymi modelami marki z Zuffenhausen. Dzięki organizatorowi, dealerowi marki Porsche Centrum Sopot, mogliśmy usiąść ze sterami tych niezwykłych maszyn o których marzą prawie wszyscy fani motoryzacji. Przedstawiciele niemieckiego producenta przygotowali 9 maszyn, prowadząc na poprawie 200 km krętych kaszubskich trasach. Przepisem na sukces takiego eventu były świetne pojazdy, malownicza trasa z pięknymi widokami i doskonała pogoda. Jedynym kłopotem na starcie mógł okazać się wybór samochodu, którym chciało się rozpocząć przygodę z Porsche.

Opiekę nad uczestnikami imprezy sprawował Michał Kościuszko – dwukrotny rajdowy Wicemistrz Świata 2009 i 2011 w klasyfikacji JWRC i PWRC. Nasz pilot przedstawił na szczegółowej odprawie nie tylko podstawowe informacje na temat samochodów, trasie przejazdu, ale również udzielił cennych wskazówek na temat prowadzenia aut o dużej mocy, której nie brakowało. Kto, jak nie profesjonalny i doświadczony kierowca będzie wiedzieć jak zapanować nad autami, które w tym towarzystwie rozwijały moc od 300 KM do nawet 680 KM.

Podobne do siebie, na pierwszy rzut oka, samochody skierowane są do różnych klientów w zależności od potrzeb i preferencji. Dla jednej osoby rodzinny sportowy samochód oznacza konieczność zakupu najlepiej SUV-a, takiego jak Cayenne czy Macan do którego zmieszczą się najbliżsi i jeszcze spory bagaż, a dla kogoś innego odpowiednim produktem będzie nowość z zeszłego roku, czyli Panamera Sport Turismo. Przy tym ostatnim modelu warto się zatrzymać, bo topowa odmiana Turbo S E-Hybrid, była najmocniejsza w stawce a jeśli chodzi o konie mechaniczne, to ustępuje tylko hardcorowej wersji 911-tki GT2 RS. Tak jak nazwa wskazuje jest to hybryda, która łączy spalinowy silnik V8 o pojemności 4.0 litra o mocy 550 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM. Takie zestawienie pozwala na pokazanie na liczniku 100 km/h w czasie 3.4-sekundy po ostrym starcie. Auto ma dwa oblicza. Może bezszelestnie toczyć się z prędkością do 140 km/h albo głośno informować o swojej obecności ze sprawą sportowego układu wydechowego.

To, że 718 Boxster czy 718 Cayman GTS mają dużo mniejszą ilość koni pod maską, nie oznacza, że nie dostarczają wrażeń i pozytywnych emocji. Kwestia wspomnianej maski ma tu znaczenie, ponieważ silnik znajduje się w położeniu centralnym z tyłu za plecami kierowcy i pasażera, a moc dostarczana jest tylko na tylną oś. Zdecydowanie niższa masa i dwuosobowa kabina zapewniają doskonałe zbalansowanie samochodu i rozłożenie środka ciężkości. W tych samochodach doskonale czuć połączenie kierowcy i maszyny, a to właśnie zasługa umieszczenia 4-cylindrowego silnika typu bokser dosłownie za kabiną pasażerską. Kompaktowe wymiary sprawiają, że wyraźniej czuć dynamiczne przyspieszanie czy wchodzenie w zakręty. W takim samochodzie kierowca bardzo dobrze wie po jakiej drodze jedzie, co co jest zasługą sztywnego zawieszenia i precyzyjnego układu sterowniczego. Opcjonalny sportowy wydech dla Boxstera, który jest seryjny dla Caymana GTS wart jest dodatkowych pieniędzy, a to dlatego, że świetnie zastępuje muzykę płynącą z głośników.

W korowodzie nie mogło zabraknąć legendy, czyli słynnego modelu 911. Tym razem można było spróbować swoich sił w prowadzeniu Carrery 4 GTS Cabriolet, która oferuje 450 KM oraz modelu Turbo S o mocy 580 KM. Porsche 911 Carrera jest synonimem auta sportowego i wiele osób tak właśnie kojarzy ten model. Legendy nie zawsze mają się świetnie, ale w tym przypadku jest inaczej. Niemieccy inżynierowie dalej montują silnik typu bokser z tyłu pojazdu, ale z każdą generacją wychodzi im to coraz lepiej. Obecnie do wyboru są łącznie 24 wersje tego modelu włączając auta w nadwoziu coupe i cabrio. Decyzja, nawet dla tego kto ma odpowiednie pieniądze, nie jest prosta, a sytuację może skomplikować  potencjalna nowa limitowana edycja podobna do Turbo S Exclusive Series czy znana w przeszłości 911-tka R. Porsche 911 to wygodny i bardzo luksusowo wyposażony samochód, który można spersonalizować według własnych standardów, a jak będzie trzeba to można zabrać na tor. Mimo sportowego DNA te samochody doskonale nadają się do codziennego użytkowania, z wyjątkiem przewozu większych przedmiotów. Zawieszenie świetnie wyłapuje nierówności i wyraźnie informuje o większych brakach w asfalcie. Manewr wyprzedzania innego pojazdu nie jest żadnym wyzwaniem, bo na sąsiedni pas wjeżdża się w mgnieniu oka. Turbo S ma kolejny autut warty odnotowania – pozwala dodatkowo na zejście w przyspieszaniu do „setki” poniżej sekund 3 sekund. Mocniejsze o 30 KM Audi R8 V10 plus potrzebuje 3.2-sekundy, a tutaj sprawa się zamyka po 2.9-sekundy. Niektórzy dokumentują jeszcze lepsze rezultaty co zwiastuje zapas sił i możliwości.

Każdemu kto chciałby przekonać się na własnej skórze jak w rzeczywistości jeżdżą auta marki Porsche polecamy wydarzenia organizowane przez Porsche Centrum Sopot i zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach Porsche Road Tour.

 





Michał Kościuszko















 


Mateusz
Miłośnik wszelkiego rodzaju nowości motoryzacyjnych głównie tych jeżdżących na 4 kołach :) Motoryzacja i fotografia to moje pasje rozwijane od najmłodszych lat.