TERAZ CZYTASZ: Mazda CX-3. Crossover pełen emocji.
Mateusz 06.07.2016
Mateusz
Podziel się:Share on FacebookTweet about this on Twitter

O historii modelu Mazda CX-3 nie można wiele napisać, ponieważ japoński crossover pojawił się na rynku kilka miesięcy po tym jak pokazano pojazd podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles w listopadzie 2014 roku. To zupełnie nowy projekt i pomysł na kompaktowy samochód z większym prześwitem i napędem na 4 koła. CX-3 został opracowany zgodnie z motywem stylizacji KODO – Dusza Ruchu, który nadał mu mocną, wyrazistą sylwetkę i dynamiczny charakter. Kompaktowy SUV łączy w sobie technologię SKYACTIV, co oznacza, że obniżenie zużycia paliwa nie wpływa negatywnie na dynamikę i osiągi aut marki Mazda. Dzięki dealerowi BMG Goworowski mieliśmy okazję poznać to wyjątkowe auto.



Do jazd testowych otrzymaliśmy najmocniejszą wersję modelu Mazda CX-3 2.0 150 KM z napędem i-ACTIV AWD i z wyposażeniem SkyPASSION. Napęd na obie osie przekazywany był przez 6-stopniową automatyczną skrzynię biegów SKYACTIV-Drive. Nasz egzemplarz wyróżniał się trójwarstwowym lakierem Soul Red, który potęgował wrażenie głębi koloru. Atrakcyjności dodawały 18-calowe koła aluminiowe Gun Metallic z oponami w rozmiarze 215/50. Wrażenia estetyczne oraz akustyczne poprawił opcjonalny tłumik układu wydechowego firmy Sebring. Najnowsza stylistyka aut marki Mazda zdecydowanie przyciąga uwagę i może się podobać. Filozofia KODO – Dusza ruchu, wprowadziła sporo świeżości. Oznacza to, że linie nadwozia są płynne i wyraziste. Przód samochodu jest odważny stylistycznie z wysoko umieszczonym grillem, na który składa się siedem poziomych listew. Patrząc na auto z zewnątrz wydaje się, że jest to duży pojazd – dzięki dużym kołom i wysoko poprowadzonej linii okien. W pełni LEDowe reflektory płynnie łączą się z chromowaną atrapą grilla. Nie trzeba być fanem japońskiej motoryzacji żeby auto się spodobało.



Jak wspomniałem na początku, do dyspozycji mieliśmy silnik benzynowy o pojemności 2.0-litra i mocy 150 KM. Mazda CX-3 nie wie czym jest downsizing, ponieważ moc uzyskiwana jest bez pomocy turbosprężarki. Producent zapewnia, że jest to optymalna wielkość jednostki napędowej, a nie jest obniżona jak u europejskiej konkurencji i przez to nie jest dodatkowo wysilona przez użycie doładowania. To jest właśnie technologia SKYACTIV, która zapewnia liniowy przyrost mocy oraz wysokie wartości momentu obrotowego. Silniki gwarantują stały przyrost mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych i niskie zapotrzebowanie na paliwo. Pomóc obniżyć zapotrzebowanie na benzynę ma za zadanie system i-stop, który wyłączał silnik podczas postoju na światłach. Dodatkowo system i-ELOOP odzyskiwał energię w trakcie hamowania. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 204 Nm dostępny był od 2800 obr./min. Przyspieszenie 0 – 100 km/h zajmuje kompaktowemu SUV-owi 9.6-sekundy, z kolei prędkość maksymalna, według inżynierów Mazdy, wynosi 195 km/h. Niestety w tym przypadku wygoda korzystania z automatycznej 6-stopniowej skrzyni biegów ma swoją cenę. Wybór ręcznej przekładni oznacza przyspieszenie krótsze o 0.9-sekundy i prędkość maksymalną wyższą o 5 km/h. Zaletą skrzyni SKYACTIV-Drive jest niższe zużycie paliwa zwłaszcza w cyklu miejskim. Zużycie paliwa w mieście wynosi 7.8 l/100 km, poza miastem 5.5 l/100 km i średnio daje to 6.3 l/100 km.



Mazda CX-3 powstała na bazie modelu Mazda2, dlatego mówi się o niej jako o kompaktowym crossoverze. Wymiary auta sugerują, że jest to miejski SUV. Długość całkowita wynosi 4275 mm, szerokość 1765 mm i wysokość 1535 mm. Masa własna wynosi 1265 kg. Standardowo bagażnik oferuje 350 litrów pojemności, ale niestety zamówienie pakietu Safety sprawia, że pojemność przestrzeni ładunkowej maleje do 287 litrów. Po złożeniu tylnych foteli bagażnik zwiększa swoją pojemność do 1197 litrów. Wewnątrz 4 dorosłe osoby powinny bez problemu znaleźć miejsce dla siebie, a piąta może trochę narzekać. Dobre wrażenie sprawiała tapicerka skórzano-materiałowa Premium z czerwonymi akcentami. Czarne wnętrze sporo zyskało na takim połączeniu barw. Świetnie się prezentuje obszycie skórą elementów konsoli. Efekt jest taki, że wydaje się iż siedzi się w bardziej luksusowym aucie. Czerwone przeszycia na fotelach i na konsoli jest spójne z etui pilota do pojazdu. Takie drobiazgi cieszą najbardziej. Fotelom nie można było zarzucić, że oferują za małe trzymanie boczne czy zbyt krótkie siedziska. Jeśli ktoś na co dzień porusza się w sportowych kubełkach to może narzekać, ale trzeba pamiętać, że to całkiem inna klasa. Konsola środkowa nie jest przeładowana przyciskami i to bardzo ważna wiadomość. Dziwnie może wyglądać użycie różnego rodzaju wylotu nawiewu na środku pulpitu. Jest na pewno inaczej niż w innych autach, gdzie panuje symetria. Łatwo się do takiego rozwiązania przyzwyczaić.



Główne miejsce na konsoli centralnej zajmuje dotykowy 7-calowy ekran systemu multimedialnego. Obrotowy kontroler HMI wkomponowany w konsolę środkową pozwala obsługiwać systemy pokładowe bez konieczności odrywania wzroku od drogi. Rozwiązanie takie jest znane u innych producentów aut i przypomina system iDrive z BMW. Dzięki temu na konsoli nie ma mnóstwa przycisków służących każdy do czegoś innego. System MZD Connect umożliwia łatwe połączenie ze smartfonem przy wykorzystaniu technologii Bluetooth lub gniazda USB, dzięki czemu użytkownicy samochodu mogą podczas jazdy, w łatwy i bezpieczny sposób, korzystać z Internetu, logować się na portale społecznościowe, oraz odbierać i wysyłać wiadomości e-mail, głosowe lub tekstowe. Ciekawostką jest standardowy, w najbogatszej odmianie, wyświetlacz Head-up. Jest to jedno z pierwszych tego typu rozwiązań w tym segmencie, przekazuje kierowcy, w polu jego widzenia, aktualne dane dotyczące jazdy, takie jak prędkość przejazdu, wskazówki nawigacyjne lub ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa aktywnego i-ACTIVSENSE. Jeszcze jakiś czas temu takie rozwiązanie wyświetlające parametry i komunikaty pojazdu były zarezerwowane dla znacznie droższych samochodów. Na ekranie systemu multimedialnego można kontrolować dane dotyczące jazdy. Monitor Paliwa pokazuje na wykresach poziom zużycia i dane z systemu i-stop, który pokazuje korzyści płynące z wyłączania silnika na postoju. System nawigacji umożliwia precyzyjne wyszukiwanie celu podróży i oferuje trzyletni program darmowej aktualizacji map, a także może przekazywać komendy głosowe w 19 wersjach językowych oraz komunikaty tekstowe w 26 językach. W ramach pakietu Safety oferuje się bardzo dobre nagłośnienie marki Bose, które składa się z siedmiu głośników z subwooferem – fajnie, że taki system audio jest oferowany i montowany także w mniejszych samochodach.



Wszystkie wersje Mazdy CX-3 korzystają z pakietu zaawansowanych technologii bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE, które wykorzystują najnowocześniejsze rozwiązania takie jak kamery HD oraz czujniki radarowe lub laserowe. Na pokładzie znajduje się system adaptacyjny układu utrzymywania stałej prędkości MRCC, który automatycznie dostosowuje prędkość i utrzymuje bezpieczną odległość. Układ jest aktywny w zakresie od 30 do 200 km/h i zachowuje sprawność nawet w nocy lub podczas deszczu. System DRSS analizuje dystans do poprzedzającego pojazdu, informuje go o odległości do tego samochodu i ostrzega go jeśli Mazda CX-3 znajdzie się zbyt blisko. Do tego dochodzi system ostrzegania o przeszkodach przed pojazdem FOW, który emituje ostrzegawczy sygnał dźwiękowy, jeśli sytuacja na drodze wymaga reakcji kierowcy. BSM to układ monitorowania martwego pola, który wykrywa samochody, których nie widać już w lusterkach bocznych. Przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu ostrzega kolejny asystent LDWS, który przy pomocy kamery rozpoznaje oznakowanie poziome na jezdni i ostrzega kierowcę w sytuacji grożącej niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu sygnałem dźwiękowym imitującym odgłos najechania na chropowatą powierzchnię znaków poziomych oddzielających pasy. System rozpoznaje celowe zjechanie z pasa, jeśli kierujący włączy kierunkowskaz. Kolejny system wykorzystujący kamerę to system automatycznego przełączania świateł drogowych i świateł mijania HBC, który wykrywa reflektory pojazdów nadjeżdżających z przeciwka oraz światła tylne pojazdów poruszających się w tym samym kierunku, automatycznie przełączając światła drogowe na mijania i odwrotnie, aby zapobiec oślepianiu innych użytkowników drogi. Jazdę po zmroku ułatwiały adaptacyjne reflektory AFLS, które dostosowywały kierunek wiązki światła z kierunkiem skrętu kierownicą. Parkowanie tym autem nie jest trudne, bo to nie aż tak duży samochód. Można oczywiście wspomagać się obrazem z tylnej kamery albo liczyć na precyzję czujników parkowania. System monitorowania tyłu pojazdu RVM współpracuje z systemem monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu RCTA i ostrzega o innych obiektach nadjeżdżających z drogi poprzecznej.



Wrażenia z jazdy tym samochodem są bardzo pozytywne. Silnik jest dynamiczny i gwarantuje dobre osiągi. Dla takiego crossovera moc jest w zupełności wystarczająca. Skrzynia biegów może nie jest aż tak dobra jak niemieckie dwusprzęgłowe wersje DSG, ale oferuje komfortową zmianę przełożeń. Centralnie umieszczony obrotomierz przywodzi na myśl auta sportowe. Nie ma tu klasycznej tarczy z prędkością tylko jest jego elektroniczny odpowiednik, który wyświetla aktualną wartość.  Przed skrzynią biegów znajduje się przełącznik systemu Drive Selection, umożliwiający przełączenie układu napędowego w tryb “sport”, w którym nacisk na pedał przyspieszenia powoduje bardziej dynamiczny wzrost wartości dostępnego momentu obrotowego. Różnica w zachowaniu jest wyraźna. Prowadzenie jest precyzyjne a auto oferuje bardzo dobre właściwości jezdne. Zawieszenie mogłoby być bardziej sztywne, ale to tylko drobiazg. Mazda CX-3 bardzo przewidywalnie i precyzyjnie reaguje na poczynania kierującego, bowiem została zaprojektowana zgodnie z mottem Jinba Ittai („jedność jeźdźca z wierzchowcem”), które wyraża dążenie firmy do tworzenia samochodów osiągających pełną symbiozę z kierowcą. W małym pojeździe taki efekt łatwiej osiągnąć, bo kierujący lepiej czuje zachowanie auta niż w dużej terenówce. Tak jak na początku opisałem, że opcjonalny układ wydechowy fajnie wygląda to można dodać, że dodatkowo brzmi „rasowo”. Kabina jest dobrze wyciszona, ale dwie końcówki tłumika pomrukują sobie żeby kierowca miał przyjemność słyszenia ich działania.



Zainteresowani zakupem Mazdy CX-3 mają do wyboru 3 jednostki napędowe oraz 4 wersje wyposażenia SkyGO, SkyMOTION, SkyENERGY i SkyPASSION. Można wybrać jeden z dwóch silników benzynowych o pojemności 2.0-litra SKY-G o mocy 120 KM i 150 KM. Słabsza odmiana występuje z napędem 4×2. Napęd 4×4 I-ACTIV AWD dostępny jest z topową wersją benzynową albo z jedynym obecnie dostępnym silnikiem wysokoprężnym 1.5 SKY-D o mocy 105 KM. Cenny crossovera zaczynają się od kwoty 68400 złotych za podstawową wersję benzynową z 6-stopniową manualną skrzynią biegów w przypadku wyposażenia SkyGO. Automatyczna skrzynia biegów jest dostępna w wersji wyposażenia SkyMOTION i oznacza wydatek 80400 złotych. Za dodatkowe 4500 złotych można już mieć napęd 4×4  i moc większą o 30 KM. Silnik zasilany olejem napędowym występuje tylko w najwyższej odmianie SkyPASSION, a to oznacza, że kosztuje przynajmniej 100900 złotych. Tyle samo kosztuje prezentowany egzemplarz. Mazda nie ma aż tak długiej listy wyposażenia dodatkowego, bo już w standardzie bardzo dużo elementów oferuje. CX-3 to świetny samochód prawie pod każdym względem. Oferuje ciekawą stylistykę na zewnątrz oraz w środku czym wyróżnia się na tle konkurencji w postaci Opla Mokka czy Peugeota 2008. Jeśli ktoś potrzebuje niewielki samochód, który świetnie się czuje w mieście, a czasami może zjechać z asfaltu to jest to model dla niego. Większe rodziny, które podróżują ze sporym bagażem powinny się zastanowić nad większym modelem CX-5.

Dziękujemy trójmiejskiemu dealerowi Mazdy BMG Goworowski za udostępnienie samochodu 🙂

Fot. Mateusz Kwidziński










Mateusz
Miłośnik wszelkiego rodzaju nowości motoryzacyjnych głównie tych jeżdżących na 4 kołach :) Motoryzacja i fotografia to moje pasje rozwijane od najmłodszych lat.