TERAZ CZYTASZ: Kilka słów o tym, jak być EKO pozytywnym
Mateusz 20.04.2016
Mateusz
Podziel się:Share on FacebookTweet about this on Twitter

Wielu osobom eko jazda kojarzy się wyłącznie z ochroną środowiska i samochodami napędzanymi alternatywnymi źródłami energii, a to nie do końca prawda. Kierowcy chcą także, aby ich pojazdy zużywały jak najmniej benzyny czy oleju napędowego tak, aby koszty poruszania się z punktu A do punktu B były jak najniższe. Współczesne samochody oferują systemy, które mają pomóc obniżyć ilość wypalanego paliwa. Funkcjonalności takie jak systemy Start/Stop, odzyskiwanie energii z hamowania czy wskaźniki jazdy nie pomogą w dużym stopniu, jeśli kierowca samochodu nie zmieni stylu poruszania się pojazdem. Są to elementy, które mają pomóc, a nie zastąpić myślenie podczas jazdy.

Porad jest wiele, ale tak naprawdę ich ślepe przestrzeganie może doprowadzić do tego, że będziemy postrzegani przez innych uczestników ruchu za zawalidrogi. Kierowcy bardzo często się spieszą, więc zachowanie zgodne z eko jazdą może ich denerwować. Dlatego ważne aby nie przejmować się nerwowymi działaniami innych.

Prawdziwa eko jazda zaczyna się już przed wejściem do samochodu. Zanim zacznie się podróż należy sprawdzić czy opony mają odpowiednie ciśnienie oraz czy nie zabieramy ze sobą niepotrzebnych przedmiotów. Niewłaściwe ciśnienie w kołach, oprócz większych oporów toczenia, może być także bardzo niebezpieczne. Opona jest punktem styku auta z nawierzchnią, więc bardzo dużo od niej zależy. Zaleca się użytkownikom kontrolowanie ciśnienia raz w miesiącu oraz przed dłuższą trasą. Jeśli sporadycznie korzystamy z bagażnika dachowego to lepiej go zdemontować, bo powoduje większy opór, a jednostka napędowa potrzebuje w takich warunkach więcej paliwa. Wszystkie niepotrzebne rzeczy warto zostawić w domu czy garażu, bo większa masa auta to kolejne obciążenie dla silnika i portfela podczas tankowania.

Stan pojazdu którym się poruszamy ma wpływ na to, ile miesięcznie wydajemy na paliwo. Specjaliści powtarzają, że zanieczyszczony filtr powietrza to nawet o 10 % większe spalanie. Im gorszy jest dopływ powietrza do silnika, tym mniejszą sprawność będzie miał ten silnik. Eko kierowca powinien zwrócić uwagę na stan świec żarowych i akumulatora, bo od nich zależy ile energii będzie potrzebne na uruchomienie silnika. Jeśli chcemy obniżyć spalanie, to może warto zainwestować w odpowiednie ogumienie. Firmy oponiarskie są na to przygotowane i oferują modele z niższymi oporami toczenia. Opona węższa o 1 cm ma mniejszy opór aerodynamiczny o 1,5 %.

Kluczowe jest myślenie i planowanie trasy przejazdu. Bardzo często marnujemy czas w korkach (na co niestety nie zawsze mamy na to wpływ). Czasami warto obrać taki kierunek jazdy, aby wykluczyć miejsca gdzie traci się go najwięcej. Wiadomo, że auto jadące w korku pali więcej paliwa, ponieważ porusza się z niewielką prędkością i często dochodzi do zatrzymania i ponownego ruszania samochodu. Warto wybierać taką trasę, która jest krótsza i która na swojej drodze ma jak najmniej sygnalizacji świetlnych, bo to oznacza potencjalne miejsce, gdzie będzie trzeba się zatrzymać.

Wszyscy znawcy tematu eko jazdy powtarzają, że należy jeździć z równą prędkością i na jak najniższych obrotach silnika. Łatwo mówić o tym na trasie, gdzie spotykamy mniej pojazdów i łatwiej przewidzieć co się wydarzy. Niewiele nam da ostre wystartowanie spod świateł, jeśli na kolejnych będziemy musieli się znowu zatrzymać. Lepiej nie przekraczać 2500 obr./min w przypadku silnika benzynowego i 2000 obr./min w przypadku silnika diesla. Czasami wystarczy spokojna i przemyślana jazda, aby dojechać do skrzyżowania już na zielonym świetle na sygnalizatorze. Agresywne hamowanie powoduje większe zużywanie elementów układu hamulcowego i marnowanie energii, którą nie wszystkie pojazdy są w stanie odzyskać. Zatrzymanie oznacza konieczność ruszania z niskich obrotów i biegów, co znowu będzie oznaczało większą emisją spalin.

Należy się zastanowić czy jazda z większą prędkością (która mimo wszystko jest dopuszczalna) ma sens, jeśli chcemy wytwarzać jak najmniej szkodliwych substancji z rury wydechowej. Według ekspertów jazda autostradą z prędkością 140 km/h powoduje zużycie paliwa o 20% wyższe niż jazda z prędkością 120 km/h. Różnica w czasie przejazdu nie jest aż tak odczuwalna jak wynik spalania w komputerze pokładowym. Dla zwolenników klimatyzacji mamy złą wiadomość, ponieważ bardzo mocno wpływa ona na wynik tankowania przy dystrybutorze. Auta zużywają dużo więcej paliwa jeśli trzeba odpowiednio schłodzić wnętrze i utrzymać w upale niską temperaturę w aucie. Klimatyzacja w ciągu kliku minut po włączeniu może zwiększyć zużycie paliwa nawet o około 4 l/100 km.

Eko jazda nie jest tylko wymysłem ekologów. Coraz częściej „bycie eko” staje się stylem życia świadomych użytkowników czterech kółek. Nie chodzi w tym wszystkim tylko o oszczędności związane z użytkowaniem auta i redukcję zanieczyszczenia. Jest to nowa świadoma kultura poruszania się, która zwiększa również poziom bezpieczeństwa na drogach. Przemyślane prowadzenie samochodu będzie oznaczało mniej wypadków jeśli oczywiście nie popadniemy w skrajności 😉


Mateusz
Miłośnik wszelkiego rodzaju nowości motoryzacyjnych głównie tych jeżdżących na 4 kołach :) Motoryzacja i fotografia to moje pasje rozwijane od najmłodszych lat.