TERAZ CZYTASZ: BMW ELECTRIC NOW TOUR 2017
Mateusz 19.04.2017
Mateusz
Podziel się:Share on FacebookTweet about this on Twitter

Marka BMW w ostatnim czasie mocno pokazuje swoją ekologiczną stronę i coraz częściej prezentuje hybrydowe oraz elektryczne modele z rodziny i oraz iPerformance. Już na tegorocznych targach Poznań Motor Show można było podziwiać wyłącznie takie modele jak BMW i3, i8, 330e, 530e, 740e czy X5 xDrive40e. Dzięki dealerowi BMW Zdunek otrzymaliśmy zaproszenie do poznania wymienionych samochodów podczas ELECTRIC NOW TOUR 2017.



Wybraliśmy się do stolicy polskiego przemysły włókienniczego, gdzie przed łódzką Manufakturą niemiecki producent rozstawił swój mobilny salon samochodowy. Zaproszeni goście mieli możliwość skorzystania z jazd testowych poruszając się w wybranym aucie ulicami Łodzi. Przedstawiciele bawarskiej marki szczegółowo opowiadali o zastosowanej technologii dotyczącej współpracy silnika spalinowego oraz elektrycznego. Bogatsi o podstawowe dane o prezentowanych samochodach zajęliśmy miejsce w wybranych autach. Do wyboru w pierwszej kolejce jazd był m.in. model 225xe, którego spalinowy silnik napędza przednią oś, a elektryczny odpowiada za ruch tylnych kół. Pod maską pracuje (mimo nazwie) tylko 3-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1.5-litra o mocy 136 KM. Zastrzyk prądu daje łącznie 224 KM mocy i wtedy w tym aucie robi się naprawdę ciekawie.



Hybrydy typu plug-in w nadwoziu sedan reprezentowały takie modele jak 330e, 530e i topowa limuzyna 740e. BMW serii 3 jest już jakiś czas obecne na rynku więc może nie robi takiego wrażenia jak nowa generacji serii 5 o wewnętrznej nazwie G30 czy pokazana w 2015 roku 7-mka z generacji G11. W obu przypadkach niemieccy specjaliści wykorzystują 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2.0-litra, który w połączeniu z elektrycznym agregatem wytwarza 252 KM. Dopiero w 740e moc systemowa wynosi aż 326 KM, ale to z pewnością już wyższy poziom osiągów i luksusu. Auta są doskonale wyciszone i  wykończone, bo w momencie jazdy na samym prądzie do wnętrza nie dostają się niepożądane dźwięki pracy zawieszenia czy elementów kokpitu. Bez pracy jednostki spalinowej słychać naprawdę wiele dźwięków, które normalnie są przez nas ignorowane, ponieważ inne rzeczy skutecznie je zagłuszają. W przypadku BMW jest naprawdę cicho i można prawie bezszelestnie pokonywać kolejne odcinki dróg. Trzeba tylko pamiętać, że pieszy mogą nie zauważyć naszego przejazdu więc warto na przejściach i parkingach zachować szczególną ostrożność.



Nie można mieć zastrzeżeń do dynamiki aut z napędem hybrydowym. Nawet tak spory samochód jak SUV X5 może zostać zaopatrzony w ekologiczny układ dostarczania przyjemności z jazdy. Dzięki połączeniu silników uzyskuje się moc łączną 313 KM i dalej jest to wielozadaniowy samochód o znacznie większym prześwicie niż limuzyny. Podobnie jak w BMW 330e, 530e czy 740e  tak i w X5 xDrive40e pracuje silnik TwinPower Turbo o pojemności 2.0-litra oraz elektryczny eDrive. Przy całkowicie naładowanym akumulatorze samochód może pokonać trasę do 31 km bez zużywania choćby jednej kropli paliwa. W przypadku wspomnianych limuzyn zasięg jest większy i wynosi nawet 50 km. Na tym etapie ograniczeniem jest pojemność baterii no chyba, że mówimy o pojeździe zupełnie elektrycznym 🙂



Druga część jazd testowych to poznanie produkowanego od 2013 roku modelu i3. Ten kontrowersyjny samochód miejski, po bliższym kontakcie i po przejechaniu kilku kilometrów, robi na każdym ogromne wrażenie. Elektryczne BMW i3 to pierwszy samochód seryjny na świecie całkowicie zgodny z ideą zrównoważonego rozwoju, od projektu przez wykonanie po codzienną eksploatację. Jako samochód w pełni elektryczny nie emituje zapachów i spalin, jest więc idealnym autem do miasta. Tak jak większość modeli marki z Monachium oferuje napęd na tylne koła co docenią zagorzali fani firmy nastawieni na styl eko. Nie brakuje w tym przypadku znanej z hasła firmowego – frajdy z jazdy. Silnik elektryczny zapewnia moc 170 KM i pozwala na osiągnięcie 100 km/h w czasie 7.3-sekundy. Ten samochód poznaliśmy bliżej przy okazji testów auta demonstracyjnego BMW Zdunek. Już niebawem przedstawimy obszerny materiał z dłuższego spotkania z tym elektrycznym modelem.



BMW prezentowało również model i8 w specjalnej edycji CrossFade, która powstała we współpracy z włoską firmą tunerską Garage Italia. Do sprzedaży przeznaczono tylko 20 egzemplarzy i jeden z nich można było oglądać właśnie w Łodzi podczas imprezy. Hybrydowe coupe dysponuje mocą 362 KM i zwraca uwagę jeszcze bardziej niż nawet topowe odmiany z literą M. Niestety nie było możliwości sprawdzenia czy auto jest tak świetne jak też wygląda.



Specjaliści BMW pokazali, że samochody ekologiczne nie są nudne i oferują dalej kierowcy frajdę z jazdy, a nawet podwójną. Po pierwsze osiągi są na wysokim poziomie i są konkurencyjne w porównaniu ze zwykłymi autami spalinowymi, a po drugie bezszelestna jazda tak komfortowymi pojazdami to przyjemność. W przypadku BMW i3 ekologia jest prawdziwa i szeroko rozumiana. Niemiecka firma do produkcji tego modelu wykorzystuje fabrykę, która jest zasilana odnawialnymi źródłami energii, surowce wykorzystane do montażu pochodzą z recyklingu co widać i czuć w środku. Jeśli tylko stacje ładowania będą zasilane zielonym prądem to będzie to prawdziwe rozwiązanie przyszłości. Już teraz hybrydy wypierają diesle i benzyniaki, a tylko kwestią czasu jest wprowadzenie większej ilości aut na prąd. BMW od 4 lat zdobywa doświadczenie, a niektóre firmy są jeszcze w tym względzie daleko z tyłu.







Mateusz
Miłośnik wszelkiego rodzaju nowości motoryzacyjnych głównie tych jeżdżących na 4 kołach :) Motoryzacja i fotografia to moje pasje rozwijane od najmłodszych lat.